تعذيه ي سالمندان


 

نويسنده:شراره انصار




 
موقعيتي به نام پيري يک بيماري محسوب نمي شود که به درمان نيازمند باشد يا اين که غيرطبيعي به حساب بيايد بلکه روندي طبيعي و غيرقابل اجتناب است که جزء رموز طبيعت قلمداد مي شود و به شکل عام و مستمر جريان دارد. فقط بايد با اجراي يک برنامه ي صحيح و مهم تر از آن، تغذيه ي مناسب از پيري زودرس جلوگيري کرد.
دوران پيري، دوران ضعف و ظهور بيماري هاست. در اين دوران اصولاً در همه ي بافت هاي بدن تغييراتي به وجود مي آيد و بيماري هاي متعدد مانند بيماري هاي قلب و عروق ناشي از تصلب رگ ها و بيماري هاي مفصلي مشاهده مي شود. کاهش نيرو، کم شدن قدرت حافظه، اختلالات بينايي و شنوايي، تنگي نفس، تکرر ادرار، عدم توانايي در نگه داري ادرار و تغييرات پردامنه ي ديگر در دوران پيري دور از انتظار نيست.
پيروي از يک رژيم غذايي صحيح در اين دوره مانند همه ي دوران زندگي از اهميت خاصي برخوردار است.
مقدار کالري مورد نياز سالمندان به دليل تغييرات اساسي دوره ي کهولت به ويژه کاهش فعاليت هاي جسماني و پائين بودن سطح متابوليسيم کم تر از افراد بالغ است. البته چنان چه سالمندي فعاليت جسماني بيش تري داشته باشد قادر به دريافت انرژي بيش تر نيز خواهد بود.
*سالخوردگان سالم بايد رژيم کم کالري اما مغذي، سبک و زود هضم داشته باشند.
*غذاي روزانه آن ها بايد حاوي پروتئين، ويتامين ها و املاح باشد و از خوردن مواد قندي به مقدار زياد و غذاهاي پرچرب، سرخ کرده و با ادويه و چاشني زياد پرهيز شود.
*وجود مواد معدني نظير کلسيم و آهن و و يتامين هاي مختلف مانند ويتامين A-Cو ويتامين هاي گروه Bدر اين دوره از زندگي به سلامت بدن کمک مي کند.
*وجود آب و مايعات در رژيم غذايي افراد مسن اهميت زيادي دارد و روزانه 6 تا 8ليوان آب و مايعات براي آن ها توصيه مي شود.
*براي جلوگيري از يبوست، مصرف ميوه هاي رسيده و سبزي هاي تازه مفيد خواهد بود.
*در فاصله ي وعده هاي غذا، آب ميوه يا قدري شير مفيد است.
*پيش از خواب نيز يک فنجان شير گرم باعث مي شود که خواب راحت تري داشته باشند.
*در تنظيم برنامه ي غذايي سالمندان بايد به دريافت ويتامين D(در معرض آفتاب قرار گرفتن)،ويتامين هاي C-B2-B6-E-B12،املاح به ويژه آهن، کلسيم و روي توجه شود.
منابع:
1-مهندس حلم سرشت، پريوش و هم کار «اصول تغذيه و بهداشت مواد غذايي» انتشارات چهر، چاپ سوم، 1379.
2-دکتر محمود زاده، سيد علي و هم کاران علوم غذايي، سلامت و تغذيه مرکز انتشارات علمي دانش گاه آزاد اسلامي،1378.
نشريه پيام زن، شماره 219.